Joomla admin wachtwoord vergeten

Wanneer u het ‘admin’ wachtwoord van een Joomla website vergeten bent, kunt u niet meer inloggen in het Joomla backend gedeelte als Administrator.

Een oplossing kan zijn het wachtwoord direct in de MySql database te wijzigen.
Hiervoor heeft u wel toegang tot de database nodig via een programma als PhpMyAdmin.

  • Log in via PhpMyadmin met de database gebruikersnaam en het wachtwoord van de database gebruiker.
  • Selecteer aan de linkerbovenkant in PhpMyAdmin de database die gebruikt wordt voor de Joomla
    installatie.
  • Klik aan de linkerkant op de table ‘jos_users’.
  • Klik op ‘Browse’.
  • Klik op het edit symbool (potloot) dat aan de linkerkant staat van de gebruiker met de username ‘admin’.
  • Wijzig de waarde van het veld ‘Password’ in: 21232f297a57a5a743894a0e4a801fc3 .
  • Klik op de knop ‘Go’.
  • Sluit PhpMyAdmin

Het admin wachtwoord is nu veranderd in: admin .

Wijzig dit wachtwoord direct na het inloggen in het Joomla backend gedeelte bij ‘User management’.


Quarantaine van domeinnamen

Op het moment dat een .nl domeinnaam wordt opgeheven, krijgt u hierover bericht van de SIDN. Daarbij wordt melding gemaakt van de quarantaineperiode.


Quarantaine

Quarantaine houdt in dat na het opheffen van een domein deze voor een
bepaalde periode ‘wordt bevroren’ voordat het domein wordt vrijgegeven voor
nieuwe registratie.
In deze periode kan het domein niet door anderen geregistreerd worden.

Domeinnamen met een .nl of .be extensie hebben een quarantaineperiode die veertig dagen duurt.
Andere extensies hanteren soms afwijkende perioden of hebben geen quarantaineperiode.



Waarom is de quarantaineperiode ingevoerd

Wanneer u zelf het initiatief heeft genomen om de domeinnaam op te heffen,
of wanneer deze om een andere redenen is opgeheven,
maar u het domein bij nader inzien toch wilt blijven gebruiken, kunt u de
domeinnaam binnen de quarantaineperiode opnieuw laten registreren.
De quarantaine voorkomt dus dat anderen de domeinnaam direct na opheffing kunnen claimen.


Uit quarantaine

Bent u de eigenaar van een domein dat in quarantaine staat dan kunt u deze door de elke registrant uit quarantaine laten halen.
Doorgaans zijn hier wel extra kosten aan verbonden.


Dataverkeer

Hoeveel dataverkeer is nodig?


De hoeveelheid dataverkeer die wordt aangeboden in een hosting pakket lijkt een belangrijk
argument om te kiezen voor een bepaald hosting bedrijf.

Sommige hosting bedrijven maken de hoeveelheid aangeboden dataverkeer een belangrijk
verkoop argument.

Uiteraard is de hoeveelheid aangeboden dataverkeer die beschikbaar is in een hosting
pakket niet de belangrijkste reden om te kiezen voor een bepaald hosting pakket of hosting bedrijf.


Data-overdracht eenheden

De relevante eenheden voor dataverkeer zijn kb (kilobyte), MB (megabyte) en GB (gigabyte).
Een megabyte is 1024 kilobyte en een gigabyte is 1024 megabyte.


Voorbeeld scenario

In de onderstaande voorbeelden wordt gekeken naar de hoeveelheid dataverkeer die
nodig is voor een lichte website en een wat zwaardere website.


Lichte website

De denkbeeldige lichte website bestaat uit HTML bestanden met voornamelijk tekst, het
CSS bestand is een afzonderlijk bestand en er zijn enkele afbeeldingen geplaatst op
een pagina.
Het CSS bestand wordt opgeslagen in het cache van de browser en hoeft zo maar een keer
te worden opgevraagd.

Om de pagina te bekijken wordt 15 kb dataverkeer gebruikt.

Wordt de pagina 10.000 keer per maand bekeken dan is de hoeveelheid dataverkeer die nodig is
150.000 kb (0,15 GB).
Wordt de pagina 100.000 keer bekeken per maand dan is de hoeveelheid dataverkeer
1.500.000 kb, dus 1,5 GB.


Zwaardere website

De zwaardere website heeft wat langere pagina’s en de afbeeldingen zijn groter.
Het bekijken van een pagina kost 100kb aan dataverkeer.

Het 10.000 en 100.000 keer bekijken van deze pagina zal respectievelijk 1 GB en 10 GB
aan dataverkeer kosten.


Conclusie

Een populaire lichte en zwaardere website past uitstekend in een hosting pakket
waar u 10 GB per maand aan dataverkeer mag gebruiken.

Uiteraard is het van belang, naarmate uw website meer bezoekers krijgt, deze
te optimaliseren door bijvoorbeeld afbeeldingen in het juiste formaat te uploaden
naar uw hosting account.


Wijzigingen in procedures .nl-domeinnamen

De registratie van .nl-domeinnamen door de SIDN gebeurt via het zogeheten
‘Domein Registratie Systeem’ (DRS).
Op 17 maart 2010 heeft SIDN een nieuwe versie van dit systeem in gebruik genomen.
Deze wijzigingen zijn vooral te merken voor de bedrijven die domeinnamen registreren maar ook voor de houder van een domeinnaam zijn er enkele veranderingen merkbaar.

Formulieren

Met de invoer van het nieuwe systeem van de SIDN is het gebruik van formulieren afgeschaft.

Indien u een domeinnaam wilt verhuizen naar een andere registrant, overdragen aan iemand anders of wilt opheffen dan hoeft u hiervoor geen formulieren meer te versturen naar de registrant.
Wijzigingen kunnen zo eenvoudiger en sneller worden doorgevoerd.

Verhuizen domeinnaam

De belangrijkste wijziging van het nieuwe registratiesysteem is de nieuwe
verhuis procedure van een domeinnaam.
Indien u een .nl domeinnaam wilt verhuizen naar een andere registrant dan heeft u de autorisatie code (of token) van het domein nodig.
Deze code kunt u opvragen bij de huidige registrant.
Nadat u de autorisatie code heeft doorgestuurd naar de nieuwe registrant kan deze de verhuizing van het domein aanvragen en wordt de verhuizing in maximaal vijf werkdagen doorgevoerd.
Uw huidige registrant kan de verhuis procedure versnellen door de verhuizing te accorderen.


« Oudere blogs   Nieuwere blogs »