Link-building

Link-building is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Back-links kunnen in hoge mate uw Google-ranking bepalen en dus de positie van uw website in de zoekmachines verbeteren.
Helaas zijn niet alle back-links goede links en in sommige gevallen kunnen back-links averechts werken.

Het Google ranking systeem is zo ontworpen dat er van uit wordt gegaan dat back-links op een natuurlijke wijze tot stand komen, bijvoorbeeld een back-link van iemand die uw website interessant vind en dit wil delen met de bezoekers van zijn website.

Het onderstaande is belangrijk om in de gaten te houden:

  • Link exchanges

    Wederkerige links (website a heeft een link naar website b en andersom) tellen niet meer mee als een back-link.

  • Links van niet geïndexeerde pagina’s

    Wanneer er een back-link op een pagina staat die niet geïndexeerd is door een zoekmachine telt deze niet mee.

  • Anchortext

    De anchortext, ook wel link titel genoemd, is een belangrijk onderdeel van een back-link.
    Wanneer de achortext bestaat uit ongeveer drie trefwoorden die te maken hebben met het onderwerp van uw website zal de link zwaarder wegen dan wanneer de anchortext bestaat uit bijvoorbeeld “klik hier” of
    uw domeinnaam.

  • Relevante pagina’s

    Een back-link op een pagina die te maken heeft met het onderwerp van uw website zal zwaarder wegen dan een back-link op een pagina die niets te maken heeft met het onderwerp van uw website.
    Daarnaast weegt een back-link op een pagina met een hoge positie in een zoekmachine zwaarder dan een back-link op een pagina met een lage positie.

  • Natuurlijke groei

    Het krijgen van back-links is normaal gesproken een natuurlijk proces en het aantal links zal geleidelijk
    groeien.
    Wanneer een website bijvoorbeeld op één dag 1000 nieuwe back-links krijgt, gaan zoekmachines er van uit dat deze niet op een natuurlijke wijze zijn verkregen en tellen deze doorgaans niet mee.